Mason i Cicli Barco: prototyp gravel bike z zawieszeniem DT Swiss

Mason i Cicli Barco: prototyp gravel bike z zawieszeniem DT Swiss

Mason Exposure Primitiva – przyszłość gravelowego adventure w stali z zawieszeniem DT Swiss

Mason odsłania nowy prototyp gravelowego roweru adventure – Exposure Primitiva, stworzony we współpracy z włoską manufakturą Ram Cicli Barco. Premiera miała miejsce podczas ostatnich wydarzeń DT Swiss Craft Bike Days, gdzie ten model zdobył tytuł Highlight of the Show. To pierwsza stalowa konstrukcja Masona z w pełni zintegrowanym, wewnętrznym prowadzeniem linek, która jednocześnie zachowuje klasyczny techniczny sznyt, jaki fani marki cenią od lat.

Elementem wyróżniającym Exposure Primitiva jest zastosowanie 40-mm widelca zawieszenia DT Swiss F132 One, który dotychczas był dostępny wyłącznie na rowerach Canyon, współtworzonych przez DT Swiss i niemieckiego giganta rowerowego. Model Masona dzięki precyzyjnym rozwiązaniom konstrukcyjnym i wsparciu CNC-manufaktury Cicli Barco posiada unikatowy system zachowania niskiego stanu ramy (stack) pomimo zastosowania widelca amortyzowanego o wyższym osiowo-koronowym wymiarze. To trik, który pozwala zachować zwinność i dynamikę jazdy ścisłe kojarzone z seryjną Exposurą.

Mason Exposure Primitiva – szczegóły konstrukcji i designu

Stalowa rama jest wykonana z progresywnie wyprawianej stali Dedacciai, spawanej i lutowanej ręcznie we Włoszech. Wspólny projekt z Cicli Barco zaowocował nietuzinkowym detalem – wzmocnioną główką ramy Zero, wykonaną na CNC, która niemal całkowicie eliminuje nadstawki główki nad rurą górną, utrzymując niską wysokość stack, co w połączeniu z widelcem DT Swiss F132 One czyni z tego roweru wszechstronną bestię gravelową przygotowaną na wymagającą jazdę terenową i bikepacking.

Ten rower prototypowy oferuje ogromną przestrzeń na opony – do 29 x 2.0 lub 27.5 x 2.35 cala, co w świecie gravelowych konstrukcji jest wyjątkowo pożądane. Ponadto wyposażono go w pełną gamę mocowań do bagażników, błotników oraz podporę dla dwóch lub trzech bidonów. Dla użytkowników preferujących nowoczesne technologie rower oferuje także możliwość bezprzewodowego sterowania sztycą regulowaną, dzięki zamontowaniu klasycznej, ale nowoczesnej 27,2 mm sztycy, oraz standardy takie jak UDH czy gwintowany suport T47.

Widły DT Swiss F132 One – rewolucja dla gravelowych wideł

DT Swiss F132 One to 40 mm amortyzacji stworzony z myślą o gorącym segmencie gravelowym. Premiera tego rozwiązania była dotychczas zarezerwowana dla rowerów Canyon, które sygnowały i współrozwijały tę technologię na wyłączność do końca 2025 roku. Mason jest pierwszym producentem spoza Canyon, który zdekonstruował katalogowy model i zamontował amortyzator we własnym projekcie gravelowym.

Recenzenci testujący F132 One, m.in. podczas wyścigu The Traka na rowerze Canyon Grail, zgodnie podkreślają, że amortyzacja ta lepiej radzi sobie z drganiami i niuansami jazdy po szutrach niż standardowe widelce MTB. System amortyzacji zapewnia kontrolę nad szybkimi wibracjami, zapobiegając klasycznemu odbijaniu, często spotykanemu w innych widelcach do gravelu. Dodatkowo doskonale działający zdalny lockout reaguje najszybciej spośród wszystkich dotychczas testowanych zawieszeń do gravelu ze sterowaniem na kierownicy.

Innowacyjny design i praktyczne detale

Prototyp Mason Exposure Primitiva wyróżnia także wyjątkowe wykończenie – „Primitiva” wykonane metodą tłumienia stopniowego (fade) ze złotego mosiądzu na przedniej części ramy, przechodzące w przejrzysty lakier bezbarwny z tyłu. Wzbogacają go emblematy ręcznie lutowanego barcowskiego nadkładu oraz charakterystyczna dla Masona sygnatura na rurze podsiodłowej.

Ciekawym rozwiązaniem są także mosiężne uchwyty na sakwy zamontowane na widelcu – ich położenie i pomalowanie pod kolor ramy sprawiają, że są zarówno praktyczne, jak i efektowne wizualnie, co w topowych projektach odpowiada współczesnym trendom bikepackingu.

Co dalej z Mason Exposure Primitiva?

Aktualnie projekt Masona i Cicli Barco jest określany jako „ściśle eksperymentalny”. Producent nie potwierdza jeszcze wprowadzenia modelu do regularnej produkcji, jednak mocno nakierowuje plany na integrację tego typu rozwiązań w przyszłych rowerach.

Dom Mason, założyciel i twórca marki, podkreśla, że choć przyszłe konstrukcje mogą ewoluować w kierunku wewnętrznego prowadzenia linek czy zawieszenia, tradycyjne, proste rozwiązania pozostaną dla miłośników klasyki i czystej mechaniki, która nie wymaga nadmiernej ingerencji serwisowej.

Znaczenie konstrukcji Mason Exposure Primitiva dla rynku gravelowego

Rower ten wpisuje się w rosnący trend poszukiwania wyspecjalizowanych gravelowych maszyn, które potrafią przenieść jazdę na nowe szlaki – zarówno dosłownie, jak i technologicznie. Łączenie tradycyjnego rzemiosła w stali z nowoczesnymi rozwiązaniami zawieszenia oraz wewnętrznym prowadzeniem linek ma szansę zmienić postrzeganie tego segmentu lub przynajmniej rozszerzyć jego granice.

W kontekście rozwoju branży, gdzie coraz więcej producentów eksperymentuje z łączonymi systemami – stal i włókno węglowe, elektryfikacja czy zawieszenia adaptowane do różnorodnych warunków – Mason wraz z Cicli Barco pokazują, jak twardy outdoor i estetyka mogą iść w parze z innowacją.

Spodziewane jest, że pod koniec 2026 lub 2027 roku DT Swiss F132 One stanie się ogólnodostępny dla innych producentów, co może doprowadzić do popularyzacji tego rozwiązania i dalszego rozwoju segmentu gravelowego z zawieszeniem.

Mason Exposure Primitiva to nie tylko kolejny prototyp – to sygnał przyszłych kierunków w projektach gravelowych: precyzyjna kontrola zawieszenia, minimalizm w prowadzeniu kabli oraz nastawienie na solidność i wszechstronność użytkowania.

Jako ciekawostkę warto zaznaczyć, że mimo zastosowania nowoczesnego amortyzatora, wymuszającego kilka zmian w geometrii, Mason utrzymał charakterystyczną zwinność i możliwość szybkiego manewrowania, którą doceniają użytkownicy Exposure.

Mason Exposure Primitiva i DT Swiss F132 One wskazują, że gravel to nie tylko sport i rekreacja, ale także poligon innowacji, na którym zwycięzców czekają kolejne tysiące kilometrów szutrowych szlaków na całym świecie.

Opinie środowiska, zapowiadające się pozytywnie, pozwalają oczekiwać, że w ciągu najbliższych 12–24 miesięcy zdecydujemy się na większe wdrożenia takich technologii w seryjnych modelach Masona i innych marek łączących stal z nowoczesnymi rozwiązaniami gravelowymi.