J.Laverack Speedform i AM64 Carbon 2026

J.Laverack, brytyjski producent specjalizujący się w ręcznie wykonywanych, spersonalizowanych rowerach tytanowych, zaprezentował dwie nowości na wydarzeniu Roleur Live 2025, które mogą znacząco zmienić oblicze rowerów szosowych i endurance. Modele Speedform i AM64 Carbon to efekt wieloletnich badań i rozwoju z zastosowaniem zaawansowanych technologii druku 3D w tytanie, co pozwala na tworzenie ram o unikalnym, aerodynamicznym kształcie oraz doskonałej funkcjonalności. Speedform to prawdziwy przełom – w pełni aerodynamiczny rower z ramą zintegrowaną z trzech drukowanych w 3D fragmentów tytanowych, optymalizowanych komputerowo. Z kolei model AM64 Carbon łączy zalety tytanowej ramy z nowoczesną, karbonową rurą podsiodłową i masztem, oferując lepszą compliance i niewielką masę. Oba projekty podkreślają rosnącą rolę zaawansowanych technologii additive manufacturing w świecie wytrzymałościowych i rowerowych innowacji.
Kontekst i znaczenie innowacji J.Laverack
Rodzinna manufaktura J.Laverack od lat specjalizuje się w budowie rowerów tytanowych, które zdobywają uznanie za wytrzymałość, komfort oraz personalizację do indywidualnych potrzeb. Tradycyjne metody produkcji tytanowych ram wiązały się jednak z ograniczeniami w kształtach rur i możliwościach aerodynamicznych. W ostatnich latach rozwój druku 3D z metalu (additive manufacturing) otworzył nową erę także dla kolarstwa, pozwalając na tworzenie struktur i detali niemożliwych do uzyskania klasycznymi metodami. Speedform to pierwszy design J.Laverack, który w pełni opiera się na wytwarzaniu trójwymiarowych, aerodynamicznych elementów tunelowych, a następnie ich precyzyjnym łączeniu z niemal niewidocznymi spoinami. To krok wyprzedzający nawet takie nowatorskie projekty jak rower No. 22 z zeszłego roku, który był znany z innowacji, ale nie oferował w pełni aerodynamicznej ramy z tytanowym korpusem o takim kształcie.
Speedform – futurystyczny tytan aerodynamiczny
Speedform został zaprojektowany w ścisłej współpracy z ekspertami z Loughborough University, którzy przy użyciu CFD (Computational Fluid Dynamics) przeanalizowali model pod kątem redukcji oporu powietrza. Wyniki są imponujące – Speedform redukuje opór o 20–26% względem tradycyjnych okrągłych rur, co przekłada się na oszczędność nawet 17 watów przy prędkościach między 30 a 48 km/h. To znaczący zysk dla wszystkich ambitnych zawodników endurance i szosowych, którzy szukają przewagi aerodynamicznej.
Konstrukcja ramy składa się z trzech oddzielnie drukowanych części tytanowych, połączonych ze sobą z precyzją i wygładzeniem na najwyższym poziomie. Kształt ramy jest tak dopracowany, że dla oka niedoświadczonego trudno byłoby odróżnić Speedform od ram karbonowych pod względem sylwetki i płynności linii. Rama oferuje przy tym miejsce na oponę do 32 mm, posiada pełną wewnętrzną integrację okablowania oraz najmniejsze detale konstrukcyjne, takie jak aerodynamiczna rura dolna, spięta z karbonowym widelcem Enve Road In-Route, czy aerodynamiczne profile podsiodłowe.
Kluczowe parametry Speedform:
- Rama drukowana w 3D w trzech częściach, wykonana z tytanu, łączona spawaniem
- Aerodynamiczny profil zoptymalizowany pod opony 30–32 mm
- Dropper seatstays zapewniające komfort i sztywność napędu
- Kompletnie ukryte prowadzenie linek oraz układ hamulców tarczowych flat mount
- Tytanowa, aero podsiodłówka z ukrytą obejmą zaciskową
- Standard T47 w obszarze suportu oraz system mocowania przerzutki przedniej typu braze-on
Speedform będzie dostępny jako limitowana edycja od połowy 2026 roku. Każdy egzemplarz zostanie wykonany na zamówienie i dopasowany do indywidualnej geometrii zawodnika z najwyższą precyzją, uwzględniając parametry anatomiczne oraz preferencje. Cena nie została jeszcze oficjalnie podana, ale należy spodziewać się pozycji premium ze względu na zaawansowanie techniczne, ręczną pracę oraz unikalność produktu.
AM64 Carbon – inteligentne połączenie tytanu i karbonu
Drugim modelem pokazanym na Roleur Live jest AM64 Carbon, będący ewolucją w gamie AM64 J.Laverack, znanej z lekkich ram tytanowych z drukowanymi elementami. AM64 Carbon łączy solidność i komfort tytanu z elastycznością karbonowej rury podsiodłowej i masztu, które zastąpiły tradycyjną tytanową podsiodłówkę. Dzięki temu oszczędzono nieco masy i poprawiono tłumienie drgań, nie rezygnując ze spójnego, minimalistycznego designu sztywnych i lekko zarysowanych elementów ramy.
Akcentem projektowym są gładkie przejścia między karbonowym elementem, karbonowym masztem i tytanową ramą, które powstały na bazie zindywidualizowanego druku 3D oraz zaawansowanych technik spawania i klejenia. Rower wyposażono w wysokiej klasy detale, takie jak gwintowany suport BSA, wewnętrzne prowadzenie linek, widelec karbonowy Enve In-Route oraz wykończenie gotowe do zróżnicowanych zastosowań – od szosy, przez gravel, po miejskie ścieżki oraz XC.
Parametry AM64 Carbon:
- Rama z tytanu AM64 z karbonową rurą i masztem podsiodłowym
- Gładkie, drukowane w 3D złącza wokół podsiodłówki
- Gwintowany bottom bracket BSA w drukowanym w 3D module wspornika
- Wewnętrzne ukryte prowadzenie linek i hydrauliki
- Kompatybilność z oponami szosowymi, gravelowymi i MTB
- Dostępne warianty: R J.ACK road, J.ACK all-road, gravel GRiT, PILOT city, CONTOUR XC
AM64 Carbon jest już dostępny, z ceną wywoławczą na poziomie 6995 funtów (około 9215 dolarów) za samą ramę, a kompletne rowery zaczynają się od 9745 funtów, w zależności od specyfikacji i modelu. Dostępne są również opcje customizacji w zakresie malowania i geometrii, co pozwala na indywidualne dopasowanie do oczekiwań użytkownika.
Druk 3D tytanu – kierunek przyszłości w kolarstwie endurance
J.Laverack jest liderem brytyjskiej niszy rowerów tytanowych z druku 3D, ukazując, że additive manufacturing nie tylko nie stoi w sprzeczności z tradycyjnym rzemiosłem, lecz stanowi jego istotne uzupełnienie i rozszerzenie. Dzięki temu możliwe jest projektowanie ram o niezwykłych kształtach, zintegrowanych detalach i wysokiej jakości, które docenią zawodnicy endurance oraz miłośnicy technologicznych nowinek.
W ostatnich miesiącach także inne manufaktury i startupy eksplorują ten segment, co pokazuje, że rynek rowerów premium skierowany na additive manufacturing dynamicznie się rozwija. Spełnia on rosnące oczekiwania dotyczące wydajności, niskiej masy, trwałości oraz personalizacji sprzętu.
J.Laverack wyznacza nowe trendy w technologii i designie
Premiera J.Laverack Speedform i AM64 Carbon to wyraz coraz silniejszej integracji nowoczesnych technologii z klasycznym rzemiosłem rowerowym, zwiastujący nową erę rozwoju rowerów endurance. Speedform ustanawia nowe standardy aerodynamicznej ramy tytanowej, nie ustępując efektywnością konstrukcjom z włókna węglowego, natomiast AM64 Carbon pokazuje, jak inteligentne łączenie materiałów pozwala osiągnąć najlepszy kompromis między komfortem, wagą i wytrzymałością. Oba modele doskonale wpisują się w trend personalizacji i innowacji, napędzający przemysł rowerowy w 2025 i 2026 roku. Pasjonaci mogą spodziewać się w nadchodzącym sezonie limitowanych, dostosowanych do ich potrzeb rowerów, które zrewolucjonizują jazdę na szosie, gravelu czy ścieżkach XC, kreśląc przyszłość sprzętu wytrzymałościowego i premium.